Roosegaarde lanceert Space Waste Lab

Op dit moment zweven er meer dan 29.000 objecten, groter dan 10 centimeter, rond in de ruimte. Dat is space waste; delen van afgebroken raketten en satellieten.

Dit afval kan, door botsingen met onze satellieten of door onderlinge botsingen tussen afvaldeeltjes, nog meer ruimteafval veroorzaken en onze digitale communicatie verstoren. Niemand weet echt hoe ze dit probleem moeten oplossen.

Op vrijdag 5 oktober presenteert de Nederlandse kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde samen met zijn team van experts de wereldpremière van Space Waste Lab bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF). De live performance visualiseert, met verticalen lijnen van licht, 1% van real-time roterende space waste dat zich bevindt tussen een bandbreedte van 200 tot 20.000 kilometer. In deze spectaculaire buiteninstallatie wordt de aarde met ruimteafval verbonden. De licht performance is na zonsondergang op geselecteerde weekenden gratis bij KAF te bezichtigen.

Space Waste Lab is een living lab dat ondersteund wordt door kennispartners ESA en NASA, studenten en bezoekers. Het is de eerste fase van een langdurig project Space Waste en laat de bezoekers kennismaken met ruimteafval, niet alleen als een bedreiging maar ook als een potentiële bron voor nieuwe creativiteit. De living lab bestaat onder andere uit een echt stuk ruimteafval vergezeld van een educatieprogramma om een nieuw perspectief op ruimteafval te creëren. De tweede fase is een meerjarig programma om ruimteafval te vangen en daar nieuwe duurzame producten van te maken. Daan Roosegaarde: “We moeten op een betere manier naar de ruimte kijken. Wat is ruimteafval, hoe ruimen we het op en wat kunnen we ermee? Space Waste is de smog van ons universum.”

Naast Space Waste Lab, zal een speciaal onderwijs-, film-, praat- en expo-programma getiteld “Space @ KAF” de ruimere context van Space beslaan. Kijk voor meer informatie op kaf.nl/spacewastelab.

Space Waste Lab maakt deel uit van Roosegaarde’s grotere visie en recht op Schoonheid. Een woord dat met zijn tweeledigheid gaat over verwondering en verbazing over de wereld om je heen, en tegelijkertijd de letterlijke vertaling die staat voor een schone ruimte, schone lucht, schoon water en schone energie. Schoonheid zet aan tot het activeren van verandering – bij burgers, makers, NGOs en overheden – het waarderen en omarmen van Schoonheid als een creatieve tool en creëren van een schone leefomgeving.

Almere City Marketing logo

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws door je in te schrijven voor de nieuwsbrief.


Wij beschermen jouw privacy. We versturen geen spam. U kunt zich op elk moment weer afmelden.

Stuur een bericht


Contact

.

© 2017, Almere City Marketing. Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring