Havenaren omarmen Zomer In Haven

Uit alle hoeken en gaten kwamen de Havenaren tevoorschijn om elkaar weer eens te zien en er een ouderwets leuk feestje van te maken. Het mocht weer en Zomer in Haven was het perfecte evenement en moment om ervan te genieten. Oud Havenaren kwamen weer langs en families zochten elkaar op om het samen te vieren. Mensen uit Amsterdam, regio Flevoland en het Gooi bezochten Zomer in Haven en waren aangenaam verrast. Is dit het Havenfestival? Nee, wisten ze. Dit is Zomer in Haven met ondermeer veel activiteiten afkomstig uit het programma van het voormalige Havenfestival. Niet alleen klassiek meer, maar van alle soorten muziek. Lang leve Zomer in Haven!

Zoem, zoem
Van 18 augustus tot en met 4 september zoemde het in Haven met meer dan 90 activiteiten in het centrum, op de stranden, in de havenkom en restaurants en kroegen. De winkeliers en horecaondernemers merkten het aan hun klanten. Iedereen sprak erover, thuis, in de winkels en restaurants en men had er weer ouderwets zin in. En het was lang geleden dat dit gevoel er was. Samen feestvieren tijdens de zomermaanden.

Geslaagd evenement
Organisatoren Geert Jan Zweers, directeur van PUBLIZIDAD en centrummanager René Verwillegen van Winkelcentrum Promenade Almere Haven kunnen dan ook alleen maar beamen dat hun opzet geslaagd is. De combinatie van kinder-, jongeren- en seniorenactiviteiten tijdens de laatste twee weken van de zomervakantie, gecombineerd met het eerste weekend in september als knal-afsluiting voor de ‘volwassenen’, is volledig gelukt. In die indrukwekkende lijst van meer dan 90 activiteiten werd de nadruk gelegd op muziek en feest op de zaterdagen en in het laatste weekend. Meer dan 36 uur live muziek, de succesvolle Ibiza markt, de drukbezochte brocante markt, de botters, bierproeverij en natuurlijk de restaurants en winkels maakten van Almere Haven een echte Promenade waar van alles te doen was. De bezoekersaantallen evenaren het ‘oude’ Havenfestival, waarbij een grotere opkomst werd geregistreerd van lokale bevolking.

Gespannen verwachtingen
“De verwachtingen waren hoog gespannen na al die jaren van het beroemde Havenfestival. Zomer in Haven had in haar eerste twee edities zich voornamelijk geconcentreerd op kleinschalige activiteiten voor de Havenaren”, aldus Zweers. “Zodra we de opdracht kregen om het weekend in september erbij te betrekken zagen we in dat een andere aanpak nodig was. En zonder een Havenfestival-ervaring na te doen”. Ook de middenstand vroeg om meer interactie met de lokale bevolking en de bezoekers. Meer omzet en betrokkenheid”, verteld Verwillegen. “We moesten onze formule aanpassen en opschalen”.

Door nauwe contacten met de BIZ Promenade die de belangen behartigt van de ondernemers in Haven en contacten met de gemeente, werd het mogelijk gemaakt om een groter Zomer in Haven evenement te organiseren. En het resultaat liegt er niet om. De online (social) media kanalen uiten niets dan lof, de horecaondernemers hadden dagenlang volle terrassen en kwamen soms zelf voorraden te kort. De extra aangetrokken foodtrucks en -kramen hadden geweldige omzetten, net als de kramen op de hippie- en brocantemarkt. Ook in het centrum genoot de middenstand van top resultaten. De bezoekers waaierden uit over Haven, zelfs op zondag waarbij menig winkelier toch maar zijn winkeldeuren opende.
Havenaren konden alleen maar uitbrengen: ”Eindelijk weer een feest van onszelf. Meer, meer en nog eens meer!”

Zomer in Haven 2.0 was een succes en Zweers en Verwillegen gaan door met de voorbereidingen van editie 2023 die naar alle waarschijnlijkheid wederom een succes gaat worden.
Zijn jullie er dan ook weer bij?

Almere City Marketing logo

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws door je in te schrijven voor de nieuwsbrief over evenementen of algemeen nieuws.

Stuur een bericht


© 2017, Almere City Marketing. Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring